{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.040 visninger | Oprettet:

De små hunde har faktisk ben... {{forumTopicSubject}}

I mange mange år har jeg set den tendens nogle (mange) hundeejere til små hunde har...det at løfte de små hunde op, når de er ude at gå tur, og de møder noget "farligt"..
Og det irriterer mig grusomt... smiley

De små hunde har faktisk ben til at stå på selv, så lad nu være med at løfte dem op, så snart I ser noget som I mener kan være farligt for lille Pjevs...
Fx, der kommer en anden stor hund...uha fluks ska Pjevs løftes op og bekræftes i at stor hund er meget farlig..eller der ligger noget på jorden, Pjevs blir lidt bange for og ikke tør gå forbi..så bærer man da lige Pjevs til man er forbi..og bekræfter det er farligt...og lader helst kun Pjevs lege med andre små hunde..for de store er jo lidt vilde, og hvad nu hvis..og hvis...

Jeg har selv en lille hund på 5 kg.. Da jeg fik hende var hun rædselslagen for andre hunde, biler,lastbiler, traktorer osv..skraldespanden og andre ting kunne være farlige.
Så det første lange tid gik med træning og træning, til hun nu ikke er bange for noget, ignorere køretøjer, og vil hellere end gerne lege med hunde...
Jeg har aldrig løftet hende op hvis hun har været nervøs over noget, heller ikke ved kontakt med andre og store hunde. Nej det har heddet træning, så hun kunne blive fortrolig med hverdagen og mere selvsikker.
Tilgengæld har hun lært at lege med dem. Fra små chi'er til Bullmastiff, hun er fabelagtig til hundesprog, både selv at udtrykke sig, og at forstå de andres tegn.

Men som sagt er det ofte kendetegn at de små løftes op..Det har resulteret i at jeg har mødt mange med store hunde, der skynder sig at kalde deres store skrumler af hunde til sig, når de ser min bette hund..
Også i hundeskoven, da de er bange for at hun skulle være bange for dem.
Og det er da dejligt at de viser hensyn på den måde, men. Det ægrer mig også, at så snart de ser min lille hind, så tror de hun vil blive bange..

Jeg siger altid, at de gerne må slippe dem, så de kan lege hvis de vil, for hun er ikke bange for store hunde, og tumler gerne vildt, og skal nok sige fra hvis det blir for voldsomt..og mange kigger helt forundret og siger, at det er helt utroligt at hun slet ikke er bange når de så toner rundt, for det er mange andre små hunde..og blir ofte samlet op eller trukket helt tæt til sig i stram snor..

Så bare fordi man har en lille hund, så har den altså ben at stå og gå på.
Den kan hundesprog, og kan kommunikere med de andre hunde uanset størrelse..
Ja nogle kan ikke med andre og en chi og Bullmastiff er måske ikke så smart at sætte sammen, så er der nok ik meget chi tilbage smiley
Selvfølgelig er der undtagelser.

Men en lille hund er også en HUND smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De små hunde har faktisk ben...
  • #2   18. mar 2014 Her i området bære folk heller ikke rundt på deres hunde, og der bor da en del mindre hunde. Jeg bar dog rundt på Mailo igår, men det var så også fordi han var "fuld" , efter besøg på dyrlægen smiley

• #3   18. mar 2014 Enig, lad hunden gå selv, også selvom den er lille… Farlige situationer? Så skal den godt nok også være farlig, hvis hunden skal tages op. Men Viktor bryder sig ikke om store hunde, så de skal da helst holde sig på afstand, og er da taknemmelig hvis folk kalder deres løse hunde til sig. Ikke at Viktor er aggressiv, men han kan let blive skræmt, hvis hunden er for voldsom.

En mand med sit barn spurgte mig faktisk forleden om Viktors race. Svarede så 'Chihuahua'. "Er det ikke sådan en taskehund??" Svarede så "Ahhh, den vil hellere selv gå end at være i en taske". Håber ikke de havde planer om at anskaffe sig en hund, der kunne bæres rundt i en taske hele tiden smiley

• #5   18. mar 2014 Isabelle: Haha, måske en lift monteret på kroppen, eller en KÆMPE bæresele smiley

• #6   18. mar 2014 Hvis mine hunde var små nok ville jeg afgjort løfte dem op for at undgå situationer hvor de kunne blive skræmt eller komme til skade;) måske man kunne vende den om.
    Hvor er det dejligt at se folk også med små hunde der tager ansvar og fjerner deres hunde fra farlige eller skræmmende situationer;)
    At bare lade stå til er at svigte hunden!

• #7   18. mar 2014 Jeg har to små hunde, det passer lige med en under hver arm......men der befinder de sig aldrig, der er vel en grund til, at de er født med ben.

• #9   18. mar 2014 Jep men dem der bare lader stå til og lader en skræmt hund klare sig selv, med henvisning til at, den er en hund! De har i den grad misforstået noget!
    Selvfølgelig må folk da løfte deres små hunde, jeg bliver simpelthen så ked af det når jeg ser folk med hvalpe eller små hunde der bliver opfordret til at lade hunden blive nede når den tydelig er meget skræmt! Din opgave som hundeejer er at beskytte din hund! Der er kun dig til det.

• #10   18. mar 2014 Tja min bette hund bliver løftet op efter hvad jeg synes behovet er..

Kommer der en lalleglad labrador buldrene så kommer hun på armen inden den kommer hen, min bette 5,5 kg hund skal ikke udsættes for et labradordøsrul, det kan godt være den bare vil lege men min kan sagtens komme galt afsted på den konto.

Hunde der kommer stille og roligt hen får hun som oftes lov til at hilse på, og som regl er hun da nede på jorden og gå selv.

Førhen kunne man oftes se mig slæbe rundt på hende inde i byen hvad folk så ikke så var at vi inden havde været en tur på heden og gå en lang tur for den gamles skyld, og lade hvalpen/unghunden være alene hjemme var på det tidspunkt ikke en mulighed, så for ikke at overbelaste hvalpen kom hun på armen.

Sorry to say men det kan jeg sgu ikke se noget forkert i.
    Jeg vil hellere tage min bette hund op en gang for meget end en gang for lidt, hvis folk så gad at lære at styre deres kræ eller sætte snor på så ville det slet ikke være nødvendigt at tage hende op.

Hun leger idag med hunde i alle størrelser lige fra chihuahua til sct. bernard, men først når jeg har set hunden an, vild og voldsom unghund nej tak , afbalaceret og rolig voksen hund ingen problem

• #11   18. mar 2014 Hejsa, nu er jeg selv ejer af en lille lidt pjevset fis, dog på tur er hun på JORDEN med mindre der sker noget hvor jeg føler det kan blive rigtig farligt for eksempel: Var jeg ude og gå med hende en gang for et par år siden og der kommer en flok unge fyre med en mellem størrelse hund som der knurrer og gør (på en dræber måde :)) og den virker bare til og ville i flæsket af hende, nå intet problem der jeg går bare på den anden side af vejen, men så lykkedes det den og vriste sig ud af sit halsbånd, og den kom med tænderne først, så kom hun op med det samme!!! Og ja den kunne have bidt mig, men jeg er nu ret ligeglad når jeg tænker på hvordan den hoppede frådende op ad mit ben. Dens ejer hentede den hurtigt og undskyldte.

Lige til Info, det kan godt være der er overdrevet lidt, men dette er min oplevelse af hvad der skete og jeg var altså kun 12 år så føler at jeg gjorder det godt smiley

Takket være en dårlig oplevelse hun havde haft inden så er hun ret bange for og møde nye hunde, dog tøede hun fint op da vi havde gode gamle Maggi som kunne tjekke om hundene havde tænder smiley men jeg plejer bare og sætte mig ned på hug til hende når hun skal hilse på andre, og hvis hun vil hen og hilse får hun lov til det ellers er det også fint og det fungerer for os smiley

• #15   18. mar 2014 Tja, herude på gården ser man tit folk bære rundt på de små hunde. Når der kommer smed til hestene eller nogle kommer kørene med en traktor tager jeg dem altid op, for det er ikke altid man lige ser dem når man kommer bulrende i en stor bil/traktor.

Skal man ind i ridehuset bære jeg dem også altid, men det er kun for de ikke skal skræmme hestene når jeg lige skal have en 'kigger'.

Men ellers så er mine små nede på jorden uden snor. Medmindre jeg går tur, så kommer de i snor medmindre det er en mark.

Min chi tror han bestemmer det hele herude, han leger både med de labs der kommer og ejernes broholmer blanding, andre hunde er han heldigvis heller ikke bange for. Men kommer der en voldsom hund og triller ham rundt får jeg den anden hun væk inden jeg samler ham op. Det bryder jeg mig ikke om.

• #16   18. mar 2014 Mine 2 har afgjort også ben for at gå på dem. Men hvor ville jeg dog ønske jeg havde løftet Calle op, de 2 gange en sort Lab kom buldrende hen til hvalpe Calle, i stedet for at han blev udsat for at blive nedlagt og trådt på. Så havde han måske været knap så bange for store hunde i dag.

De er sjovt nok i taske når vi skal med tog og bus. Dette har jeg da fået spydige kommentarer for. På vej ind i/ud af et tog for eksempel
    "kan den hund ikke gå selv" og så et hovski snovsky blik på hunden, mig, himlen.
    Efter en lang dag på klinten hvor især den lille er træt til sidst. Da bliver tasken nogen gange også taget i brug før toget nås.
    Den fremmede som kommer med dumme kommentarer, aner ikke hvad der ligger bag en hund i taske/på arm. Jeg ville nogen gange ønske, de bare ville klappe kaje og passe sig selv. Somme tider er der faktisk mening med galskaben

• #17   18. mar 2014 Jeg er helt enig med Sabrina E.
    Jeg tager Momo og Evee op hvis der kommer en løs hund, ved mindre jeg kan se ejeren har styr på den og det er en jeg har mødt flere gange.
    Mine bliver kun bange for store hunde der er løse og kommer spænende for fuld hammer. Og jeg bliver pisse sur. smiley Ellers er de squ ligeglade.

Problemet er ikke at "lille pjevs" bliver løftet, problemet er folk der ikke kan overholde reglen om at holde deres hund i snor. Hvis man vil have løs hund, må man tage hen til et sted hvor det er tilladt, længere er den ikke.

• #19   18. mar 2014 Det kan virkelig ikke bringe mit pis i kog om folk slæber rundt på deres dyr. Det bestemmer folk selv, og det er i hvert fald ikke andres job at belære dem om, hvad der er rigtigt i dette sammenhæng. Jeg regner med at folk, der bærer deres hunde, gør det i situationer, hvor de mener det er nødvendigt.

• #20   18. mar 2014 Åh I skulle med i "min" hundeskov .... Jævnligt kommer en ung pige med sin Chi (Shorty), og en Yorshire Terrier som er den mindste af slagsen jeg nogensinde har set ...

De sidder ikke på arm, de spankulerer rundt, snuser og leger ... Det er forskelligt hvor mange vi er på det tidspunkt aftalen er man mødes hvis man kan, men i går var der vel 15 hunde...

Disse 2 miniature hunde trives så fint og ja gebærder sig nøjagtigt som de andre ..
    I går var der mine 2 skotter, der var Fransk Bulldog, flere retrievere, Springer Spaniel, King C spaniels, en chi/pomerian blanding som ligeledes bare tog det hele i stiv arm på jorden, Berner Sennen, Schæfer, og Schæfer blandinger, en Soft Coated Wheaten Terrier .... og så dem jeg ikke kan huske ....
    De der mini hunde de er så seje, og det er virkelig sjovt at se hvordan selv de store retrievere der gerne tumler ind i os mennesker, de tager så fint hensyn til de små ....

Så jeg oplever bestemt heller ikke det samme som Ts ...

• #22   18. mar 2014 Jeg synes ikke man bør dømme, når man ikke kender historien bag...

Man ved ikke om hunden lige har været ude at gå 20 km og bare er lidt for træt til den sidste kilometer hjem.
    Om hunden er blevet overfaldet voldsomt før.
    Om hunden er i løbetid, og det er den nemmeste måde at beskytte den måde løse hanhunde, som ejerne ikke har styr på...
    Om hunden har et anfald.
    Om hunden lige har været med toget og derfor stadig sidder i den taske, den SKAL være i.
    Hunden ikke kan tåle af gå så langt, men den gerne vil ud og se verden stadig.

Selvfølgelig er det ikke ok at rende rundt med hunden på armen nonstop og den aldrig selv får lov at gå... Men det ved man vel heller ikke om er tilfældet, når det er folk man bare møder...
    Jeg har også måtte tage min husky på armen nogen gange... Og endda min malamute på 30kg+. Og gør det gerne igen, hvis det er af en vigtig årsag. Trods latterlige fordømmende kommentare, fra folk der ikke kender årsagen bag.

• #23   18. mar 2014 Som udgangspunkt bærer jeg ikke min hund, på trods af hans 3,5 kg.

Men indrømmer da gerne at nå vi skal ind i toget, hvor der er et mylder af mennesker ja der løfter jeg ham, men det er mere så han ikke bliver trådt på.

Og de få gange han er med i dyrebutikker hvor der skal købes noget der kræver at han er med, ja så kommer han os på armen hvis der er andre hunde.

For i hans hoved er andre hunde lige gyldigt størrelse LEG smiley og der er for meget tempo på til at det skal foregå i en butik.

• #24   18. mar 2014 Hvis ejere af små hunde mener at de bedst kan sikre at der ikke opstår uheldige episoder ved at putte hundene i lommen, så ser jeg ikke et problem i det.

• #25   18. mar 2014 vend den om ... jeg er træt af folk ikke har deres hund i snor eller blot antager at man bare kan hilse på alle forbipasserende. mange små hundes grænser bliver tit overtrådt fordi nogle ikke kan vise den respekt.

og derudover så kan det være der er andre grunde til såkaldte lille "pjevs" bliver løftet. min har dårlig hofte og er lige blevet opereret så derfor ikke kan eller må gå særlig langt. jeg er så træt af kommentar, om den ikke selv har ben at gå på.

tænk for man taler og pas sin egen hund smiley

• #26   18. mar 2014 Jeg samler ikke min op, fordi jeg synes, at folks lortekøtere hopper op ad en, når man gør det. Så jeg hiver min bagved mig og skubber hunden væk med mit ben. Men hvis det ikke lykkes- jamen så sparker jeg. Min hund skal hverken sætte store hunde på plads eller 'selv finde ud af det'. For jeg ved godt, hvordan det ender med et vægtforhold på 1:7

• #28   18. mar 2014 Underligt TS slet ikke selv deltager.
    Men måske hun kommer på banen efter arbejds tid smiley

• #29   18. mar 2014 Har ALDRIG løftet min hund op, som vejer 3 et halv kg. så måske skulle du ikke generalisere alle hunde ejere med små hunde, at de gør det. den har hilst på alle hunde i alle størrelser fra jeg fik ham da han var 8 en halv uge . men for to dage siden, da jeg skal lade min hund hilse på en kæmpe schæfer , begge i snor, og ejer havde sagt god for det, angriber schæferen , og ved at flå min lille hund, og da ejer ikke trækker hunden tilbage , og selv skal stå og få en kæmpe hund væk fra min lille hund som sidder halvt i hundes gab , heldigvis min hund havde dækken på, så jeg får revet den ud. men der vil jeg fra nu af ikke hilse på store hunde jeg ikke kender, da man kan løbe ind i sådan en hund og ejer der er skide lige glad med min hund, og som er LILLE , ikke kan give igen som den store hund. har du ovre vejret at dem der løfter deres hund vis der kommer en stor løs hund, at det er grunden til det????

• #30   18. mar 2014 Din holdning havde jeg , indtil for to dage siden, min har også
    Altid været løs i hunde gårde med store hunde , og fået lov at hilse på alle store hunde. men hvad ville du gøre , vis de løse hunde der så gerne må komme hen og hilse på din lille hund, du nævner i dit indlæg, begynder at flå din hund som min? Du kan ikke regne med alle store hunde , du møder er "dejlige" hunde . Trods ejer står og siger det modsatte . min hund var heldig .og selvom fysik ikke er kommet til skade , er han sygisk , var så glad ovre han ikke var en hund der var bange for nogen hunde , og kunne med alle , efter det overfald , tror han andre hunde vil ham noget dårlig , og fare sindsyg ud efter dem. alt er ødelagt for min hund, der nød at lege med alle mulige forskellige hunde, og være social . og fordi jeg havde samme Holding som dig, er min hund ikke den samme mere. vil gøre alt for han får tilliden tilbage til andre hunde. men det bliver et kæmpe arbejde . og ikke sikkert der kan rettes op på. håber du bliver klogere.jeg spurgte ejer inden jeg hilste på schæfer hunden , ja lille simba gjorde, om den kunne med små hunde og ikke var voldsom. og han svarede grinere, ja og nej til at være voldsom. Og er så totalt sindsyg den hund. Og ejer .

• #32   18. mar 2014 LOUISE R enig smiley

• #33   18. mar 2014 I er godt klar over at I ved at løfte hunden, gør, at jeres hund nu ubevidst udviser truende adfærd over for andre hunde og derfor netop er i større risiko for at blive flået end nogensinde?

Det er også derfor at folks "møgkøtere", som én skriver, pludselig hopper op efter hunden eller udviser aggressiv adfærd efterfølgende. Jeres hund er oplagt offer hvis den sættes ned igen.
    Sikke en bjørnetjeneste at gøre sin hund :o(

Det SKAL I være obs. på hvis I tager jeres hunde op. For jeres hundes skyld ...

I en hundeskov er det fuldstændig uansvarligt at gøre det !! Det er faktisk endnu værre end at introducere en hund i snor til løse hunde i flok.

I vores hundeskov kan de mindste hunde sagtens tulle rundt. Af én eller anden grund så respekterer hundene i flokken de hunde der gerne vil være i fred.

Den mindste hund Coco derude tuller rundt for sig selv. Hun vil gerne engang imellem lege med de små hunde og det får hun lov til i fred, ellers skal jeg love for hun nok skal fortælle hvem der bestemmer :o) Jeg er altid såå imponeret over den hunds selvtillid og ro i selv så stor en flok :o)

Jeg er helt okay med at folk tager deres hunde op udenfor hundeskove, så længe de ER bevidst om den position de dermed sætter deres hund i, og derfor tager de nødvendige forholdsregler...

• #34   18. mar 2014 Det er altså ikke den lille hunds ejers ansvar, hvis vores hunde hopper op ad dem.
    Uanset hvad de gør med deres hund

• #35   18. mar 2014 Sanne: ja det er da klart den lille hunds ejer, der gør hunden til offer, når hunden bliver fjernet fra løse, aggressive hunde. Det er da klart...

• #36   18. mar 2014 Mine går for det meste også nede..
    Men det hænder jeg møder en eller anden komplet lalleglad hund der syntes Babe er det sjoveste i verden fordi hun skriger og forsøger at stikke af ved synet af sådan en kæmpe der kommer løbende..
    Så kommer hun altså på armen i stedet..
    Ved store rolige hunde forbliver hun nede..
    Men med hendes 1,4 kg skal der altså ikke meget potedask fra en stor hund, til at skade hende..

• #38   18. mar 2014 House: Nej. Jeg er helt enig.

Men er det vigtigere at have ret end at ens hund ikke bliver flået?

I en hundeskov, hvor man kommer ind til 15 hunde i flok, med sin hund på armen vil der altid, uanset hvad, være mindst én der ikke kan styre deres hund, og det er jo selv om de ifølge loven SKAL kunne det.

Hvis man ved dette, hvorfor så sætte sin hund i den situation? Det er selvf. den med den løse hund der har ansvaret, men hvad hjælper det når ens hund først er blevet flået?

Jeg ville hellere tage mine ekstra forholdsregler i sådan en situation (selvom det evt. var til ulempe for MIG) end at sætte min hund i en situation hvor risikoen for at blive flået var væsentligt øget, bare fordi jeg vil holde fast på min ret.

Hvis muligt ville jeg lade hunden blive nede og så gøre som Julie beskriver. Blokere med min krop.

• #39   18. mar 2014 Julie: Vrøvl. Selvf. skal man fjerne sin hund hvis den er i fare. Skriver jeg andet?

Men man skal da ikke putte den i fare bevidst. Hvis man ved at ens hund ved at sidde på armen, på hundesprog, udviser truende adfærd, så vil det da ikke være hensigtsmæssigt at omgive sig med en masse løse hunde.

Jeg vil vædde med der er mange der IKKE vidste, at deres hunde ved at sidde på armen, var i øget risiko for at blive flået pga. deres hæmmede hundesprog, og derfor ved at vide det i fremtiden, kan minimere risikoen.

Det samme gælder for dem med hunde der bærer hættetrøjer eller lign. Hundene vil kunne tolke hætten som rejste børster og reagere derefter.
    Det samme med dem der lader hunde hilse i snor. De hæmmer hundens naturlige hundesprog og sætter hunden i en risikabel situation.

Hvorfor tage de unødvendige chancer?

Mit ansvar som hundeejer for MIN hund er at den IKKE skal hilse på hunde der sidder på arm eller som lige HAR siddet på en arm. Hun skal ikke omgås hunde med tøj der hæmmer deres sprog og hun skal ikke hilse i snor.

Det er MIT ansvar for MIN hund, men ved at tage de forholdsregler så tager jeg også hensyn til alle andres hunde ...

Vi er vel ingen herinde der nogensinde ønsker for andre at deres hunde bliver skadet? Vi er her vel for at hjælpe hinanden så godt vi kan?

• #40   18. mar 2014 Hvis jeg havde en lille hund, og mødte store løsehunde jeg ikke kendte, tog jeg nok hellere et bid i armen end jeg ville risikere at den lille hund bliver bidt.

• #42   18. mar 2014 "I er godt klar over at I ved at løfte hunden, gør, at jeres hund nu ubevidst udviser truende adfærd over for andre hunde og derfor netop er i større risiko for at blive flået end nogensinde?

Det er også derfor at folks "møgkøtere", som én skriver, pludselig hopper op efter hunden eller udviser aggressiv adfærd efterfølgende. Jeres hund er oplagt offer hvis den sættes ned igen.
    Sikke en bjørnetjeneste at gøre sin hund :o("

Jeg har aldrig mødt nogen, som slæber en hund med ind i en flok med 15 løse hunde, for så at hive dem op på armen. Men når min hund er i snor, og der kommer 'den gør ikke noget'-køter med retarderede ejere stormende hen til min hund, så er det ikke en bjørnetjeneste at fjerne min hund, som jeg bedst kan. Og når jeg har snurret 8 gange rund om mig selv på et ben, fordi folk ikke kalder deres bæst til dem, mens den jagter min hund, som skriger/snerrer/gør, så ser deres hund allerede min hund som offer, så gør det ikke den vilde forskel, om man hiver den op, eller man skal styre sin egen hund med en arm, mens man prøver at blokere den anden hund og skal skændes med den anden ejer.

• #45   18. mar 2014 Beklager, jeg arbejder om natten, og sover om dagen, så jeg har ikke lige mulighed for at være på hele dagen også smiley

Jeg er enig med flere og især Sanne M, hun forklarer det måske bedre end jeg selv gør.

Som jeg skrev er der undtagelser.
    Hvis det er fordi Fido fejler noget eller det har været en lang tur forstår jeg det også, der har jeg selv taget hende op...tog hende også op en dag hvor der var enormt meget salt på fortovet og det gjorde ondt på hende at gå det lille stykke..

Jeg tænker mere på de "farlige" situationer...som en ting Fido blir bange for eller når man ser en stor hund, løbende eller ej, skynder sig at hive Fido op, for at undgå at stor hun tromler den lille...det bryder jeg mig ikke om.
    Jo hvis hvis stor hin er agressiv eller ekstrem voldsom i leg, så er det nemmeste og sikreste evt at tage den op...men ikke ellers på forhånd..

Man bekræfter som sagt bare lille Fido i at uha den der ting, eller uha de store hunde der, de er farlige....så hjælper man dem jo ikke spor, men gør dem en bjørnetjeneste istedet..

Hvis nu labben er så bange for en ting at den ikke tør gå forbi, så vil man jo ofte og træne den i at det ikke er farligt...man vil jo ikke løfte den forbi...som mange gør med de små...fordi det er hurtigere og nemmere, bare lige at løfte, gå forbi og så ned med Fido igen..

Elbiler hund skal vel trænes på samme måde som. En stor eller?

Som jeg sagde så er der undtagelser...en chi og en mastiff er fx en af dem smiley en pote og chi' en er mast..

• #47   18. mar 2014 Elsker mine hunde: Det ville jeg også gøre :o) Men jeg ville samtidig være MEGET bevidst om at min hund pga. den handling er i mindst lige så stor risiko for at ende som offer stadigvæk.

Det er tit det der sker.
    En stor hund kommer farende ... ikke nødvendigvis aggressiv ... hen mod en lille hund.
    Ejer hiver lille hund op på armen (ville jeg også gøre og det er der INTET forkert i).
    Lille hund råber ubevidst RØV af stor hund ved at sidde på armen.
    Lille hunds ejer tror nu at lille hund ikke længere er i fare og opmærksomheden er nu kun på lille hund på armen.
    Og HAPS, løs stor hund prøver at flå den lille hund ud af armene på ejer af lille hund.

Hvis du søger på overfald af små hunde vil du meget ofte se det scenarie. Og gu er det IKKE i orden og den løse hunds ejer har ansvaret. MEN din hund er offeret uanset hvem der har ansvaret, og overfaldet kunne måske være helt undgået, hvis lille hunds ejer, havde opdaget faren inden den opstod, og dermed have fjernet sig fra situationen, råbt af den løse hund, sparket den, vendt ryggen til den, i stedet for at tro at lille hund var i sikkerhed fordi den nu sad på armen.

Ansvaret er stadig den løse hunds ejer og denne skulle have en dummeflad, men hvad betyder det, hvem der har ansvaret, hvis lille hund er skadet eller død?

Det med den øgede risiko for lille hund på armen er en oplysning til dens ejere så de kan tage deres forholdsregler. Ikke for at dunke nogen i hovedet.

Jeg er MEGET obs. når nogen kommer med deres hund på armen. Ikke på lille hund på armen, men på de hunde omkring lille hund på armen. For det er ret tydeligt at læse deres hundesprog og hvem af dem der vil reagere ved at lave udfald hvis de får chancen. Og kun ved at være opmærksom kan man prøve at forhindre det i at ske.
    Man ser meget ofte at begge hundes ejere slet slet ikke er klar over hvad der er ved at ske.

Og hvis hver ejer af lille hund på armen eller ejer af stor hund på jorden ikke ved at deres hunde rent faktisk er i gang med en større samtale på hundesprog der bevæger sig hen mod aggression. Hvordan skal de så kunne lære det hvis ikke de oplyses om det?

Jeg lærte da også kun hundesprog ved at blive oplyst. Jeg lærer hver dag. Jeg har set lille hund på arm og stor hund-situationen for mange gange. Det er lille hund der skal betale den værste del af prisen og ejere af begge hunde er helt uforstående over for hvordan i alverden situationen er opstået ... For sådan noget har Fido ALDRIG gjort før ... Lyder det bekendt?

Hunde bider ikke umotiveret, efter min mening. Vi mennesker ser og forstår bare ikke altid de nuancer af hundesprog hundene taler og derfor står vi pludselig i: Det har min hund altså aldrig gjort før- situationer.

Jo mere vi lærer om hundesprog, jo bedre bliver vi til at forudse evt. problematiske situationer og dermed tage de rette forholdsregler.

Som ejer af en større, potentielt farlig, race er jeg MEGET MEGET obs. på min hunds sprog konstant mens den er sammen med andre hunde og mennesker. Hun er en race der bruger sin mund ekstremt meget. Dvs. at man kan blive nappet hvis man opfører sig som et får (børn der løber, vifter med armene etc. hvilket er FORBUDT for børn i hundeskoven, og de ved det :o))
    Der er voksne og børn der ender med tandmærker i hånden når de leger med pind fordi schæferne har det med at skifte bid (hele tiden prøve at få bedre og bedre fat i pinden) og derved kan få tænderne i hænderne på den voksne/barnet i stedet for pinden ved et uheld.

Derfor er børn OG deres forældre informeret på forhånd. Og lur mig om de ikke alligevel ofte tager chancen .. Og så ender det med skrammer, blå mærker og endda blod.

Det er det med at tage kalkulerede risici.

Jeg begår fejl med min hund hele tiden. Jeg prøver at lære af dem ...

• #48   18. mar 2014 Snuden: og hvor fra ved man, at det ikke er en farlig situation, når der kommer en hund løbende op i hovedet på ens hund? Når man har testet, om hunden angriber eller ej? Skønt at du vil lade det komme an på en prøve på din hund. Respekter at andre ikke mener, at det skal komme an på en prøve, om hunden ikke smadrer ned oven i hundens ryg eller går til angreb. Russisk roulette i min verden.

• #50   18. mar 2014 House: Også jeg, til enhver tid. Jeg vil 100% hellere bides end at Kia bliver det. Men det hjælper ved ikke hvis det ikke er din arm, men din hund, den løse hund får fat på.

Linda: Det er jo op til dig at tro det. Jeg ville hellere tage mine forholdsregler end at lukke mine øjne ..
    Der er vel forhåbentligt INGEN herinde der mener at det er okay at løse hunde kommer farende? Det er bare desværre sådan at det er en realitet at det sker hele tiden. Men igen, Luk da endelig øjnene for realiteterne i stedet for at tage dine forholdsregler ...

Snuden: Enig. Hvorfor ikke i stedet stille sig foran sin lille hund når den anden hund kommer "farende"?. Den store hund vil som regel automatisk sætte farten ned når den nærmer sig lille hund, fordi de gør det fleste hunde med et ordentligt hundesprog automatisk. Og ellers vil man jo ved at stille sig foran sin hund kunne dæmpe den større hund med sin fysik.

Det er sådan os med større hunde træner .. Eller jeg gjorde i hvert fald. Kia var såå bange for alt i starten. Så hun stillede sig bag mig så jeg kunne klare paragrafferne. Dog så gik der ikke mange timer før hun sad imellem mine ben i stedet. Derfra udforskede hun verden. Blev hun utryg ved noget så skyndte hun sig tilbage til mine ben. Hun blev IKKE ynket eller taget op. Jeg kunne komme ned til hende hvis det var, men ingen ynk (lærte jeg faktisk herinde da jeg var meget grøn hundeejer for 7 år siden).

2 dage senere var hun ikke bange for noget som helst og er det stadig ikke.

I hundeskoven søger hvalpene (de små hunde derude har ikke brug for det) vores ben. De er ligeglade med om det er deres egne ejere eller ej da de vokser op derude. Og alle tager imod dem med en støttende ro så de igen kan bevæge sig ud i livet. INGEN ynk. INGEN tagen op. Børnene får besked på at de ikke må løfte rundt på hvalpene derude.

Lille hunds selvtillid vil ikke blive hæmmet på den måde. Deres tillid til deres ejere vil også vokse (ejeren er ikke bange men klarer paragrafferne) og det vil igen kunne styrke deres egen selvtillid.

Selvf. skal man igen vurdere situationen. Lille hund skal selvf. ikke være i fare ved at man handler som man gør, men det ER nu engang mere undtagelsen en reglen at der er nogen reel fare.

Og til info. hvis nogen skulle være i tvivl. Jeg er sååå meget imod løse hunde der ikke er under kontrol, i og uden for hundeskoven.
    Min hund skal IKKE hilse på fremmede hunde uden for hundeskoven. Om de er i snor eller ej.
    Hun skal IKKE overfaldes når hun skal ind i skoven, ejerne bedes kalde deres hunde til sig eller jeg skubber dem stille og roligt væk ved at gå foran min hund ind.

En løs hund der kommer hen til min hund når hun er i snor vil ikke få en pæn modtagelse. Den vil blive bedt om at fise af, af mig, mens min hund med det samme slippes så hendes hundesprog ikke er hæmmet og hun ikke optræder ubevidst aggressivt.

• #51   18. mar 2014 Mikala: Og det er også klart det rigtige at gøre i sådan en situation. Og det er ALLE i tråden vist enige om :o)

Og sikke en skodsituation med ham manden. Han skulle have en verbal skideballe der sagde spar to. Jeg HADER flexliner hos dem der ikke kan finde ud af at bruge dem ordentligt. De er jo livsfarlige.

• #52   18. mar 2014 Camilla: Ja!! Det er jo helt sikkert det der står skrevet .. Eller nowet. Vi hader jo små hunde og ønsker dem kun det værste .. Eller?

Sikke da et latterligt udsagn at komme med. Men nogen er vist i forsvarsposition ...

Det er jo netop fordi vi GODT kan lide små hunde at vi ønsker de også får lov til at leve et liv som hund med livskvalitet der foregår i hundehøjde og ikke på armen af ejeren (medmindre det selvf. i sitiationen er hvad der er bedst for hunden). At de små hunde ikke undervurderes fordi ENHVER situation hysterisk behandles som livsfarlig ..

• #53   18. mar 2014 Hvor ville jeg dog egentligt ønske, at folk viste lidt hensyn og tænkte lidt over hvor nemt det egentligt er at ødelægge en lille bitte hund både fysisk og psykisk.

Jeg har en chihuahua Lucky, som lige er sneget sig op på 1700g 15 mdr gammel.
    Vi har altid gjort hvad vi kunne få at han var tryg ved alle sitiuationer, og heldigvis kommer han fra en pisse god opdrætter, som har lagt et kæmpe arbejde i hendes hvalpe.
    Lucky elsker alt og alle, alt fra små babyer til store børn. Han elsker alt fra små søde chier til kæmpe hunde.

Lucky har 4 ben at gå på, og han bruger dem flittigt. Dyrlægen roste ham den anden dag til det årlige sundhedstjek, fordi hun kunne se og høre på ham at han var i rigtig god form.
    Lucky leger primært ikke med meget store hunde, lab str og derover, for jeg vil ikke risikere at de kommer til at skade ham ved et uheld. Men han må gerne hilse på dem.
    Det eneste Lucky aldrig har brudt sig om, er når ting ikke står hvor de plejer, plastik poser og lignede og knallerter/motorcykler..
    Så derfor går jeg altid med ham hen til tingene så han kan se at de ikke var farlige, og løfter ham op, hvis han ikke selv kan nå det, så han kan komme hen og snuse til det.

Men selvom jeg ikke løfter Lucky op så tit, så sker det. For jeg har oplevet at få to store lab lignende hunde stormende imod os, og jeg stod med en lille bitte hvalp. Jeg kendte ikke hundene og ejeren kunne ikke få dem til sig, så der røg han altså lige på armen, for jeg sætter ikke Luckys liv på spil, fordi at andre ser ned på det. For uanset hvordan vi vender og drejer det, så er det at sætte hans liv på spil, når 2 store hunde man ikke kender kommer stormende, når ens hund er så lille. Så vil jeg hellere have ham oppe, så jeg har styr på ham og kan få de andre væk.
    Det har Lucky ikke taget skade af, for han opfatter altså ikke at det er derfor at han bliver taget op. Tager ham op stille og roligt, som han er vant til derhjemme. For jo jeg bærer tit rundt på ham, for han synes det er hyggeligt at sidde på armen og putte ind til mig.

Vi har derudover en taske til når vi skal med bus, fordi hunde i århus SKAL være i en taske hvis de skal med bussen, så der har vi ikke et valg. Men hvis det er muligt går han selv hen til bus stoppestedet og så kommer han i tasken. Og når han er i tasken, er det jo fordi han skal med et sted hen, om det er ud at gå en lang tur eller hen til nogle, så han ikke skal være alene i mange timer..
    Så har vi en større transporttaske hvor han er i når vi skal med toget, for det skal han jo så også være. Men den er åben når vi sidder inde i toget.

Jeg har også båret Lucky hjem fra min kærestes moster en dag, for Lucky var en hvalp, han var træt, det var mørkt og koldt.

Lucky er den mest velfungerende lille hund med 4 ben, så jeg bliver ved med at tage ham op når jeg føler for det.

• #56   18. mar 2014 Hvis jeg en sjælden gang møder en 2 kg hund, der bliver pisse bange for 100kg blodhund, mener jeg at det er sund fornuft at ejeren tager den lille hund op.
    Hun kender ikke mine hunde.

• #57   18. mar 2014 Hvis jeg løfter en af mine hunde, så er det mit valg. Jeg gør det hvis jeg kan se situationen ikke på anden måde kan reddes. Så gider jeg ikke have skæld ud for at gøre det jeg synes er bedst for min hund og jeg kender den nu én gang bedst. Det hurtigste er sgu at løfte hunden ud af den træls situation i stedet for at skabe en super dårlig oplevelse for begge hunde. Det sker sjældent, men det sker.

• #58   18. mar 2014 Så sent som i går aftes mødte jeg en ung pige med den sødeste lille sheltie hvalp på en 12-13 uger. Det første hun gør, da hun ser os og Pepsi er at løfte hvalpen op inden hun overhovedet når hen til os smiley
    Pepsi er selv en stor hvalp og ja han er lidt voldsom, men jeg havde ham jo i kort snor, så han ville intet kunne gøre.
    Jeg synes det er synd for den lille hvalp, for den tror jo alle andre hunde er farlige smiley
    Jeg ville have kommenteret det, men bed det i mig i sidste øjeblik. Er jo egentlig ikke mit problem, hvordan hun holder hund og opdrager den....

• #59   18. mar 2014 Sanne: har du noget bevis på det du skriver? Vil endelig gerne læse om det, da jeg aldrig har hørt om det. Det er altid godt at blive kloger smiley

Også syndes jeg at man skal ha lille hund, for at skulle kunne være så klog på emnet. Vi har selv to brugsschæfer også har jeg en pomeranian på 1900 gram. Da jeg fik hende vejede hun knap 800 gram, og kan ikke lige se hvordan det havde hjulpet hende at jeg skulle stille mig foran de hundene der kom løbende, jeg ville stadig ha haft en pisse skræmt hund bag mig, uanset om hunden var god/ond. Når jeg har set hunden af, har jeg sat hende ned, og jeg har sat mig på hug til jeg viste om det gik. Og tiltros for jeg har gjort det ufatteligt mange gange, er der altså aldrig nogle i hendes 2,5 år der virket truende over for hende.
    Farlige ting har jeg aldrig løftet hende op fra, det har hun selv måtte finde ud af.
    Og idag har jeg en selv sikker hund, der aldrig er bange for noget, og aldrig har haft en dårlig oplevelse med andre hunde, hvilket også gør hun kan med alle.

Jeg tror så til gengæld ikke jeg havde været så forsigtig hvis hunde bare havde vejet 5 kg. I min verden er det meget forskel på en ''lille hund på knap 2 kg" og en "lille hund på 5"

• #61   18. mar 2014 Camilla: LÆSER du overhovedet hvad jeg skriver?
    Ih nej jeg kan slet ikke lide små hunde...det er jo derfor jeg selv har en på 5 kg.....

Jeg skriver i tilfælde af at du ikke læser de andre indlæg, at der [b]er undtagelser[b]
    At løfte min hund ville være som sidste udvej for mig.
    Og jeg er heldigvis indrettet så jeg for det meste kan se og fornemme om en hund der kommer løbende er glad eller agressiv... Og handler derefter...
    Igen der er selvfølgelig altid undtagelser, og kommer der en agressiv hund der vil angribe, og verbale udtryk og kropsprog ikke virker, ja så vil jeg tage op, men ikke før.. Ingen grund til at bekræfte at det er farligt mere end nødvendigt
    Jeg øn

• #62   18. mar 2014 Beklager at det hele står med fed, det er altså IKKE meningen smiley ved ik lige hvad jeg fik trykket forkert på haha

• #63   18. mar 2014 Ehm jeg har altså ikke trykket på knappen, så aner ik hvorfor den blir ved med at være fed skrift.....

• #64   18. mar 2014 Nu bliver hunden jo ikke nødvendigvis en skræmt gemyt fordi du løfter den op. Pga skade løftede jeg min hvalp op i perioder, og hun er bestemt ikke blevet "skadet" af det rent mentalt. I dag gør jeg det ikke, men jeg finder mig heller ikke i at hun forulempes af store løse hunde vi ikke kender, så jeg forudser situationen og lister væk når vi ser dem. Men det er faktisk så belastende at det får mig til at overveje en større hund næste gang.

I mit nærmeste friløbs område knækkede en lille hund ryggen pga leg med en større hund, så jeg er måske lidt hys. Min race er også ret spinkelt bygget.

• #68   18. mar 2014 Jeg er også en af dem der tage hunden op, jeg har desværre al for tit oplevet folk som er uforskammet med deres løse hunde, hvor de skal være i snor, eller have styr på deres hunde, jeg kommer som regel med 3 hunde i snor, og jeg vælger at tage den lille på 3 kg på armen, da jeg er bange for han bliver bidt eller på anden vis kommer til skade. Jeg har oplevet folk med aggressive hunde, hvor folk kommer med udtalelsen, dine hunde må bare sige fra og sætte den på plads, her tænker jeg, hvorfor ønsker folk at give deres hund en dårlig oplevelse.

• #69   19. mar 2014 Jeg har altid behandlet alle mine hunde ens. Det gælder opdagelse, træning, hvad det vil sige at opføre sig som en hund. Begge mine 2 små bruger deres ben, lige så meget som min collie. De er aldrig blevet pyldret om eller skånet for noget, det har helt sikkert gjort dem stærke, harmoniske og selvstændige. Alle 3 leger meget ens, på en rolig, hyggelig måde, hvor størrelsen har ingen betydning. Vi planlægger tit at mødes med venner i skoven, så vores hunde leger med andre hunde i forskellige størrelser. Er vi et offentligt sted skal alle mine hunde, gå tæt på os, de skal ikke rende hen til andre, når de ikke har fået lov, jeg synes man skal tage hensyn, når man færdes andre steder, med sin hund. Vi får meget tit gæster med hund/hunde på besøg og det er den møde mine møde andre hunde. Vi har valgt af erfaringer, at vi vil ikke bruge hundeskove, der findes alt for mange idioter, som ikke tager hensyn til andre. Har så også hørt om overfald på mange hunde (uforskyld) Hvis det nogenside skulle ske, at en løs gal hund kom løbene imod os og jeg kunne se at ville noget ondt, så er det 100% sikker at jeg ville finde skjulte kræfter, til at løfte min collie også smiley

• #70   19. mar 2014 Igen, der er også forskel på 5-7 kg hunde også til 2 kg hunde når de er fuld voksende.. Det syndes jeg er vigtigt at huske! smiley

• #71   19. mar 2014 Jeg løfter af og til Baby. Hvis han bliver nervøs for høje lyde på vores gåture, så stopper han op, og er ikke til at lokke hverken den ene eller anden vej... Så bære jeg ham altså et par meter.
    Men hvis der er noget der er lidt farligt, måske en plastikpose der bevæger sig. Ja så SKAL vi over og kigge på den, med godbidder og ros.
    Han bliver heller ikke løftet når vi går forbi andre hunde. Han er god til at ignorere dem. Men sommetider stopper han op, og venter på den anden hund er gået forbi, og det er fint nok for mig.

Jeg rejser meget rundt med ham, og når vi er inde i byen eller andre steder med mange mennesker, ja så bliver han bestemt heller ikke løftet. Han går ligeså fint mellem menneskerne, selvom det nogengange er lidt overvældende for ham. Men når først folk vil snakke, og han får lidt godbidder, ja så han en lille fest, med at snuse til alt ting smiley

• #72   19. mar 2014 Nu har jeg ikke læst hele tråden.
    MEN jeg har 4 hunde, i flere størrelser, den senest tilkommende er en lille mexikansk hårløs på 3,2 kg.
    hans hverdag går med at vente på jeg kommer hjem så han kan være hos mig. han skriger gerne når jeg går (han har ikke haft verdens nemmeste opvækst og det er noget vi arbejder på)
    Han er blevet opereret for dobbelt patella og er i genoptræning.
    er så dårligt bygget at samtlige trøjer, dækkener osv skaver, til trods for forsøg med hjemme strik/syning osv.
    Pind kan derfor altså endnu, samt her i vinter, ikke følge med hans store søster en border collie på 2 år, når vi er 2 timer på stranden, samtidig med at han PISSE fryser, da han ikke kan have dækkener med ben i uden at blive hudløs.
    Altså er løsningen mor har en rygsæk på maven, når Pind fryser kommer han hen og hopper op, han kommer i rygsækken og for varmen.
    han sir også self til når han vil ned.
    Ja han bliver løftet og ja han har 4 ben, han burde måske ikke med to timer på stranden, men så hyler han i to timer der hjemme når han bliver forladt.
    jeg kunne aldrig finde på at løfte ham i forbindelse med andre hunde, men kun pga helbredet.
    Man er nød til at overveje hvorfor hunden bliver løftet der kune jo være en grund, ligsom der kan være grund til at hunden har et dækken på.

• #73   19. mar 2014 Jeg måtte krybe til korset i dag og løfte lady op...som sidste udvej...
    Læs evt den tråd med tæve løbetid og løs hund

• Lady Pink
    Lady Pink Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 13 Emner: 58 Svar: 265
    #74   22. mar 2014 det må da være helt op til den enkelte hunde ejer at gøre som man mener er bedst for sine hunde???
    det kan andre vel da for pokker ikke blive forarget over

jeg tager også mine 2 kg hunde op hvis jeg mener der er grund til det
    hvis jeg møder hunde der ikke er i snor, eller fremmede hunde jeg ikke har set før

og mine hunde er ikke bange for store hunde, tværtimod men når man har en hund der har været ret alvorlig overfaldet og ikke vidste om den kom sig,eller ville miste livet, så tager man ski sine forbehold

• #76   23. mar 2014 Jeg har en hund som er totalt ligeglad med andre hunde. De er som vand for ham. Vil de lege med ham og puffer ham knurrer han og afviser det stærkt. Og her er det jeg ville ønske folk med store hunde gad at fjerne deres "køtere" Det er så her jeg bryder ind og fjerner min hund. Har "tit" stået med en virkelig gal hund på armen med en fremmeds hund op af min krop for at snuse.. Eneste grund til jeg træder til er at min hund så ellers ville bide. Trille har verdens dårligeste hundesprog. Hunde forstår ikke hendes forsøgen på at knurrer derved marker hun ret tit på hunde som ikke forstår hendes sprog smiley Derfor holder jeg hende ret tit væk fra andre hunde. Plus hun farer ud og gøer af hunde vi går forbi. Så når der kommer en løsgående hund kan jeg altså godt finde på at løfte. Gør det sjældent kun hvis mine hundes grænser virkeligt overskrides og bid /angreb er næste move.

• Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Svar: 60
    #77   23. mar 2014 Der er kun én situation hvor jeg samler min dværgpinscher op, det er når en løs hund kommer mod os.

Jeg forbander de hundeejere langt væk, som tager det som en selvfølge, at alle andre da synes det er helt i orden, at deres hund lige kommer fræsende uden at være inviteret.

Min hund er lille, hun kan ikke lide når en anden hund går for hurtigt frem og hvis min hund snapper efter den anden, så er der jo ikke nogen der ved hvordan den anden hund reagerer.
    Og eftersom min hund oftest er den mindste, så vil det også være hende der får de største skader.

Med min forrige hund oplevede jeg flere gange, at store hunde kom mod os, uden snor, ejeren råbte langt væk fra, at "den gør ikke noget" og så sad den store hund i r*ven af min hund. smiley

• #78   24. mar 2014 Mine små bliver også taget op i de situationer hvor der kommer en fri hund mod os (ikke altid selvfølgelig men hvis jeg fx ikke kender hunden, den virker meget voldsom, er meget stor eller ikke virker videre venlig).
    Og ja mine små hunde har ben og jeg vil mene at de faktisk bruger dem mere end nogle størrer hunde. De kommer ud på mindst 3 turer hver dag hvoraf mindst en af dem er lang og med rig mulighed for at løbe fri osv. Desuden bliver de trænet, leget med osv hver eneste dag.
    Men ja nogle gange løftes de og jeg kan intet galt se i det. Når jeg går meget lange turer har min 10 år gamle malteser mulighed for at komme op i sin takse på min ryg og få en pause men stadig komme med på turene istedet for at ligge alene der hjemme.
    Og ja som sagt kommer de også op når visse hunde kommer over.. At undlade dette synes jeg ville være meget synd for dem. De skal ikke påtvinges kontakt med alle mulige mere eller mindre venlige og voldsomme hunde som ejerne ikke formår at kalde til sig. Og ja ofte er mine hunde helst fri for kontakte med alle mulige hunde de ikke kender. De har masser af hundevenner de matcher med og som de har en reel relation til og derfor har noget ud af at være sammen med. At undlade at hjælpe sin lille hund til fx at undgå at blive løbet ned at store voldsomme hunde synes jeg er langt langt mere synd end det er fjerne sin hund fra de situationer som den har arbsolut intet positivt ud af at være en del af.

Kommentér på:
De små hunde har faktisk ben...

Annonce